Totaal aantal pageviews

vrijdag 12 april 2013

Seizoenstart 7 april 2013 Honda CBR Club

Zondag 7 april Seizoenstart 2013 voor de Honda CBR Club Nederland. Naar aanleiding van het geleerde en het plezier van 2012 kwam dit jaar het vervolg... 

Eigenlijk was het bedoeling om de Seizoenstart te beginnen op 24 maart. Maar ja, het winterse weer bleef redelijk aanhouden, waardoor werd besloten om deze training te verzetten naar 7 april. Zou het weer nog zo koud zijn en zou er nog pekel liggen dan zouden we weer uitstellen, maar het zag er die dag goed uit.

Op zondag 7 april was het dan eindelijk zover, de weersvoorspellingen waren goed, maar het was behoorlijk mistig.

Na het opzetten van de onderdelen van de training, kwamen de eerste motorrijders aan.
De een had nog meer ijs op z'n pak dan de ander. Er waren weer een leuk aantal mensen van de CBR club. Ook vier bekende gezichten van vorig jaar. De rest was "nieuw". Na ook met elkaar kennis gemaakt te hebben ontstond er een hecht club evenement. Het aantal deelnemers bestond uit een bond gezelschap, van nagenoeg beginnend motorrijder tot zeer ervaren CBR piloten. Maar niemand wordt tekort gedaan op zo'n dag.

 










 






Gelukkig hadden we 8 liter koffie bij ons en 7 liter heet water voor de thee, zodat een ieder zich op kon warmen, ook met de zon die langzaam te voorschijn kwam.

Toen iedereen aanwezig was (op 1 na, die een ietsje verlaat was) en iedereen wat opgewarmd was, begonnen we met de uitleg ..
.. en de eerste oefening van de dag.
Een simpel slalommetje zou je zeggen.
 Het commentaar van de meesten was;
Het lijkt allemaal zo simpel, maar eigenlijk doe je dit niet meer nadat je de bijzondere verrichtingen voor het rijbewijs hebt gehad. Dat is toch wel een Eye-opener om mee te beginnen. Wel lekker weer de motor zo te voelen. Even  iedereen attent maken op de techniek,..... achterremmetje erbij! en ineens verliep de slalom een heel stuk soepeler.

En daarna het normale remmen, geen probleem.




Na deze oefeningen die goed gingen, kwam het "gevreesde" moment voor een aantal. Remmen en zand?! Dat ga je niet menen! Ja zeker wel. De mensen met ABS beginnen zoals de mensen zonder ABS, maar natuurlijk moet de ABS ook uitgeprobeerd worden. 




Eerst natuurlijk even een demo en daarna allemaal zelf aan de slag. Na even een paar keer geoefend te hebben, nam de spanning, welke van de gezichten was af te lezen af en maakte plaats voor een glimlach. Het voelde op een gegeven moment steeds vertrouwder aan. Iedereen deed dan ook enthousiast mee.




 





 







Even een koffiepauze tussendoor.



Remmen en uitwijken voor het geval je op de openbare weg in een noodsituatie terecht komt. Toch belangrijk het eerst te doen in een veilige omgeving, waar je je helemaal kunt concentreren op de techniek van de oefening. Een vooral, wat moet wel doen en misschien nog wel belangrijker; wat niet.

















Oefening met het rijden over een band en een balkje leverde geen problemen op. Volgens de deelnemers viel dat erg mee. Het is meer een ervaring die iedere motorrijder een keer moet meemaken.


Je zou bijna zeggen dat dit de stille getuige is van een woeste aanval van een grote boze Honda CBR op ons arme halve bandje.











 



 


Uitleg over een deel van het parcours voor de volgende oefening.

Ook daaruit bleek dat iedereen goed opgewarmd was en de motor goed onder controle had.

Dan maar het onverharde opzoeken. WAT??!! Ja, je moet wel eens de berm in, onvrijwillig.
Dus gaan wij nu geheel "vrijwillig" een slalom doen deels in de berm en deels op het asfalt. Voor velen erg onwennig, maar met deze oefening bereikten we heel voorzichtig het stadium van een bermvluchtje in de notendop.





 

 




En weet je wat, iedereen deed het, toen verbazing van weer anderen.
"Want hij is zo verschrikkelijk zuinig op zijn motor."
Nou mannen, waarschijnlijk daarom.



 





Ook de evenwichtsbalk was in trek. Hoe groot is de uitdaging om deze balk over z'n geheel te rijden zonder er halverwege vanaf te rijden. Dat bleek toch moeilijker dan verwacht, met natuurlijk uitzonderingen die het met veel plezier deden. Gewoon 6 meter " evenwichtsbalk " berijden!

















 


Nu we toch op het onverharde waren, kunnen we meteen door met een "echte" bermvlucht. Wat een opbouw, hé?
Eerst zittend op de motor, maar al snel toch staand. Dan bleek je toch meer controle te hebben als de motor een klein stapje opzij deed als men van het asfalt af de berm in reed.




De rustplaats na de lunch. Toen de lunch gereed werd gezet, kwam al snel de vraag, is dit allemaal voor ons? Ben je bang dat we niet genoeg te eten krijgen. 
En voor het eerst ingezet, onze rijdende "Motorrijschool Hendriks-winkel". Wat een gemak kun je hebben van zo'n Volkswagen LT. Alle materialen erin, motor, lunch, koffie, thee en camping meubilair. We willen em nooit meer kwijt....



Het verkennen van het parcours, voor het laatste deel van de training.
Mooi rijtje CBR-ren, toch?

Het rijden van het parcours. We hebben hier alleen de beelden van de "worsteling" met de bal en de kegel.





Uiteindelijk kreeg een ieder zijn certificaat uitgereikt. De één zei em in te lijsten en boven zijn bed te hangen, de andere gaat em in de kast leggen of zo. In ieder geval reikte Igna als rijschoolhoudster de certificaten uit.









Wij willen de deelnemers van de Honda CBR Club Nederland weer hartelijk bedanken voor hun deelname, inzet en enthousiasme. Ook Kitty, de PR Manager van deze club, wederom bedankt voor het regelen van deze dag voor de club, o
ok namens de deelnemers.

In 2014 gaan we elkaar weer treffen voor deze training, daar waren velen het al weer over eens. Nou, aan ons zal het zeker niet liggen. De leden van de CBR club zijn bij ons altijd welkom. Als je aan het einde van de dag tijdens de evaluatie terug hoort dat iedereen wel wat heeft opgestoken is het deze dag weer dubbel en dwars waard geweest, zeggen wij altijd maar. Tot volgend jaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

Veel geleerd, veel gezien en veel gelachen!
Onverwachte dingen gedaan die na een paar keer goed te doen waren. Weer werkte na aankomst zeker mee.
Geweldige dag gehad.
Igna en Hans, bedankt voor jullie enthousiaste en deskundige manier van werken!

Groeten Jos. (CBR Club).