Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 september 2014

Maatwerk VRO voor Traffic Support

Op zaterdag 30 augustus was het, na een dikke week voorbereiding van lesplan en route, zo ver. Een Voortgezette Rijopleiding op de motor voor de motorrijders van Traffic Support. Er was zoveel haast geboden omdat er binnen een zeer korte tijd voor Traffic Support een pilot zou starten in de regio Arnhem / Nijmegen. 

Je kent ze wel; het motorteam dat regelmatig wordt ingezet in opdracht van provincies en rijkswaterstaat, om de doorstroming van verkeer te monitoren en waar nodig te bevorderen.
Natuurlijk heeft Traffic Support nog veel meer diensten beschikbaar. Kijk op hun website voor meer informatie over de aangeboden diensten.


Op de parkeerplaats van een hotel aan de A12 hadden we om 08.30 uur afgesproken met de motorrijders van Traffic Support.
Eén motorrijder bleek pech te hebben en redde het niet om te verschijnen. Uiteindelijk bleven er zes motorrijders over.




Begin van de dag eerst een route rijden om het aanvangsniveau vast te stellen. Hier de eerste foto's rijdend. Een invasie van gele fluoriserende motorpakken en een hele rij dikke Yamaha's XT1200 Z Super Ténére.





De route einigde  op het adres waar Motorrijschool Hendriks haar kantoor en lesruimte heeft. Hier werd een uur theorie gegeven en natuurlijk mocht ook de koffie niet ontbreken. De oprit gevuld met dikke en vooral zware motoren.


Na de theorie en het beantwoorden van de vragen van deze leergierige mannen, moest het er dan toch van komen. De motorkleding weer aan, opstappen en verder met de rijtraining.


Meteen de eerste stop. Hoe zet je eigenlijk jouw motor op een veilige manier neer en vooral waarom. Ze hebben natuurlijk allemaal al Incindent Management gehad, maar toch even echt oefenen met de motor in de praktijk.
 

Waar let je op, hoe zet je je motor veilig weg, waar kijk je naar een hoe zit het in de eerste plaats met mijn eigen veiligheid. Allemaal vraagstukken die een antwoord kregen.
In de praktijk leren, of zoals je kunt zeggen; training on the job!

Dat Motorrijschool Hendriks van alle markten thuis is en ook met deze verkeersspecialisten op pad gaat om ze te trainen bewijzen de foto's wel weer.

Voordat we verder de route gingen rijden, eerst even wat oefeningen met deze zware "bakbeesten" op het gebied van beheersing en vaardigheden met de motor.

Stoep op en af rijden, slalommend over een stoeprandje, de dag dagelijkse werkzaamheden die straks worden verwacht van deze verkeersspecialisten op de motor wilden we eerst geoefend hebben, alvorens er echt mee aan de bak te gaan.



Ieder mogelijk waar het niet vlak was werd even aangegrepen om overheen te rijden. Het weer zat wat dat betreft ook niet mee, het regende bijna de hele dag; mooi en technisch motorweertje dus.


Staand op de motor rijden, zittend op de motor rijden. Er werden zo wat handigheidjes aangeleerd.




En hoe rijdt je dan precies van de verharde weg door een onverharde berm naar een fietspad of parallel rijbaan? Nou, oefenen we toch gewoon het rijden door een onverhard stukje grasveld, wat nog lekker drassig en nat was ook. 

Ook hier geven we handen en voeten aan, en met behulp van aanwijzingen en tips kom je zelfs met deze zware machines heelhuids aan de andere zijde van het grasveld.
Ze stonden versteld wat je toch nog allemaal met zo'n motor kunt.
Weer even bij elkaar om wat zaken door te spreken en behoeftes te peilen. De mannen hadden het allemaal zichtbaar naar hun zin en bleven leergierig en gemotiveerd ondanks het natte weer.


Gewoon een mooi plaatje op linie.

Maar als je nu de motor tijdens het werk onvrijwillig neerlegt. Hoe krijg je dan zo'n gevaarte weer op beide wielen? was de vraag. Nou we pakken er één uit de rij (keuze genoeg, toch?) en die leggen we op één oor. Ik zal eerst even een demo geven! 

Door de enorme valbeugels kantelde de motor gelukkig niet geheel door of kwam de motor helemaal vlak te liggen. Dat geeft gelijk mooi hou vast. Met een simpele tiltechniek is ook dit werkpaard weer op de wielen te krijgen.

O ja; nog een tip. Als je dit tijdens je werk overkomt, staat ie zo weer op de wielen, want je wilt niet weten wat een shotje adrenaline met je doet. In ieder geval genoeg om je motor te op te tillen, erop te springen en snel weer door te rijden.

Na deze oefening krijg bijna iedereen de motor weer op beide wielen. Weer wat geleerd dus!

Na deze oefeningen waren de meesten wel hongerig geworden. Op naar het lunchadres dus.
Iedereen kreeg de opdracht om steeds een stuk van de route naar het lunchadres te rijden met behulp van de navigatie. 
Uiteindelijk kwamen we op het lunchadres in Lent aan en werd er voor de zaak weer op linie opgesteld.
Tijdens de goed verzorgde lunch met een soepje vooraf en een 12-uurtje en kop koffie na, kwamen natuurlijk de sterke verhalen. Het zijn net motorrijders!
Na de lunch, die iedereen zich goed liet smaken moest er weer aan het werk gegaan worden. We bedanken restaurant "het Witte Huis" in Lent voor de goede zorgen en de voortreffelijke lunch.

In het gebied waar de mannen hun dagelijkse diensten op de motor gaan verrichten werkten we met zoekopdrachten en kreeg iedereen individueel tips en tops te horen. 

We reden in twee groepjes en iedere keer kwamen we elkaar tegen bij een volgend gezocht adres / pand of bezienswaardigheid.







Zo kon iedereen een stukje maatwerk geleverd krijgen en werd er daadwerkelijk "on the job" geleerd, midden in het werkgebied, en was er zelfs tijdens de training toezicht en konden de mannen stratenkennis opdoen. 





Wij houden er bij Motorrijschool Hendriks van dat met mes aan twee kanten zal snijden.
Ondanks de regen die gestaagd naar beneden bleef komen, was de temperatuur heerlijk.
Na een aantal zoekopdracht in Nijmegen reden we via het knooppunt Ressen terug voor het zelfde spelletje in de stad van Arnhem. De werking van het knooppunt Ressen werd nader toegelicht.


Hier nog een laatste plaatje van een druilerige en natte Waalkade voor het Casino in Nijmegen.


De zoekopdracht naar het Gelredome mag natuurlijk niet ontbreken.
Uiteindelijk na nog wat omzwervingen in de stad kwam er ook een einde aan deze mooie en leerzame dag. 


De hele dag werd nabesproken. Uit deze evaluatie kwam naar voren dat de deelnemers het een leerzame dag gevonden hadden. Ze waren weer op een plan hoger gebracht en geconstateerd werd ook eigenlijk door iedereen dat één dag wel erg kort was. Ik kan het alleen maar onderschrijven want er valt gewoon enorm veel te vertellen en te leren over het motorrijden. 

Daar waar politiemotorrijders in vervolgopleidingen tot wel zes weken rijopleiding krijgen moeten deze mannen het met slecht één dag. Petje af voor deze jongens die een zware en verantwoordelijke taak wacht in de regio Arnhem en Nijmegen.

Wij hopen, en spreken de wens uit dat de pilot voor Traffic Support een groot succes mag worden en dat de pilot straks gecontinueerd zal worden naar de vaste werkzaamheden van Traffic Support.





Traffic Support en IVON van SAFETY GROUP, bedankt voor de opdracht. 


Motorrijders bedankt voor jullie enthousiastme.




4 opmerkingen:

Sharona zei

Altijd al mijn motorrijbewijs willen halen. Ik heb mij rijbewijs b wel nu de rest nog.

Hans Hendriks zei

Je kan via/bij ons makkelijk jouw motorrijbewijs halen.

Jenifer zei

Ik wil hem ook halen, jullie zitten alleen net iets te ver weg. :(

Dolf zei

Leuke foto's